Robotti hoitaa huonepalvelun

robot_savioke_(1)

Ei enää jonottamista vastaanotossa sisäänkirjautumista varten tai huoneeseen tuotavan illallisen vartomista. Hotellit hyödyntävät yhä enemmän teknologiaa, ja alan asiantuntijoiden kehittämien innovaatioiden tarkoituksena on muuttaa asiakkaiden kokemus pysyvästi.

Muutaman vuoden sisällä sisäänkirjautuminen tai lisätyynyn pyytäminen vastaanotosta on mahdollista tehdä täysin ilman ihmiskontaktia. Jotkin yhdysvaltalaiset hotellit kokeilevat jo uusia teknologioita tehdäkseen asiakkaidensa elämästä helpompaa. Esimerkkinä on kalifornialainen Santa Claran hotelli, jossa huonepalvelun hoitaa robotti.

”Käytämme sitä pääosin pyyhkeiden, hammastahnan ja pienen purtavan viemisessä”, kertoo Steve Cousins, mekaanisia hotellipalvelijoita valmistavan Savioke-yhtiön johtohahmo. ”Hotellityöntekijät laittavat toimitettavat tavarat robotin säiliöön ja syöttävät laitteeseen sen huoneen numeron, josta pyyntö on peräisin. Sisäisen GPS-järjestelmänsä ansiosta robotti voi matkustaa hissillä ja väistellä tielle osuvat esineet ja ihmiset.”

Laitteisiin on asennettu useita kameroita ja hotellin kartta, joten vastaanottovirkailijat voivat kontrolloida robottien liikkeitä. Toimituksen jälkeen robotti palaa omalle paikalleen latautumaan ja odottamaan seuraavaa pyyntöä.

Tällä hetkellä kyseiset robotit ovat vain metrin korkuisia, ne painavat 45 kg, eivätkä ne puhele. Ne on myös ohjelmoitu lähettämään ”näkemiin”-piippaus tehtävän suorittamisen jälkeen.

Saviokeen yhteydessä olleet hotellit kertovat, ettei heillä ole aikomusta korvata ihmistyöntekijöitä roboteilla. He näkevät nämä innovaatiot nopeina ja hyödyllisinä avustajina, joilla asiakkaita voidaan palvella paremmin. ”Jokainen robotin ostanut hotelli on antanut nimen uudelle avustajalleen. Alkuhämmästyksen jälkeen ihmiset yleensä tottuvat ongelmitta näiden ympäri vastaanottotiloja ja käytäviä lipuvien tulokkaiden läsnäoloon”, Cousins sanoo.

Avaimen sijaan koodi?

Robotit suorittavat nykyisin vain mekaanisia toimenpiteitä, ja saamme vielä odottaa hotellin ovella asiakkaita tervehtiviä robotteja. Ennen tätä koko sisäänkirjautumisen käsite saattaa uudistua täysin. Useat hotellit eivät tee kokeiluja pelkästään digitaalisella avaimella. Saat tulevaisuudessa mahdollisuuden käyttää älypuhelintasi päästäksesi varaamaasi huoneeseen.

Verkossa tehdyn sisäänkirjautumisen jälkeen ja 22 tuntia ennen saapumispäivää asiakkaat saavat koodin puhelimeensa. Saavuttuaan huoneensa ovelle asiakas voi vain pitää puhelintaan lähellä ovenkahvaa ja avata oven käyttämällä Bluetooth-teknologiaa.

Tämä säästää aikaa, mikäli sinulla on kiire ja haluat mennä suoraan huoneeseesi rentoutumaan rankan työpäivän jälkeen. Perinteinen avain on aina ollut helppo kadottaa. Uuden avaimettoman järjestelmän ansiosta sinun on pidettävä silmällä vain puhelintasi, joka on vaikeampi hukata. Ja mikäli puhelimestasi loppuu virta, voit aina pyytää hotellirobottia tuomaan sinulle latauslaitteen.

Teksti: Andrea Indiano

0
0

0 Comments

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*